Is een vergoeding voor thuiswerken verplicht?

Sinds 2020 werken veel mensen thuis. Hoewel dit inmiddels heel normaal is, vergeten we soms dat thuiswerken voor u als werknemer niet helemaal gratis is. Thuis hebt u mogelijk geen goede bureaustoel en misschien moet u zelfs een extra beeldscherm aanschaffen. Wellicht kunt u van uw werkgever een vergoeding ontvangen. Maar is een vergoeding voor thuiswerken verplicht? Wij leggen u uit wat er mogelijk is en hoe het in zijn werk gaat.

Lees ook: kan mijn werkgever mij dwingen thuis te werken?

Waarom een vergoeding voor thuiswerken?

Zoals eerder aangegeven kunnen de kosten voor thuiswerken best oplopen. Zo moet u ineens meer geld uitgeven aan:

• Elektronica
  • Ergonomisch meubilair
  • Eten en drinken
  • Toiletpapier
  • Elektriciteit
  • Verwarming

Uw werkgever kan ervoor kiezen u een vergoeding uit te keren om deze kosten te compenseren. Deze vergoeding is niet verplicht. Wel staan er soms regels over thuiswerken vermeld in de CAO. U kunt eens bekijken of dit geldt voor uw branche.

Wanneer u werkzaam bent in een branche zonder CAO, kunt u hier zelf naar vragen. Het is immers een manier voor een werkgever om zich van de beste kant te laten zien tijdens een moeilijke tijd. Soms is het zelfs een manier om een eventueel personeelstekort op te lossen – het kan nét de doorslag geven voor een potentiële kandidaat. En natuurlijk geldt dat prettig werken doorgaans leidt tot béter werken.

Belastingvrije vergoeding voor thuiswerken

Hoewel de vergoeding niet verplicht is, wil de overheid het voor werkgevers wel aantrekkelijker maken om deze toch uit te betalen. Daarom kan het vanaf januari 2022 belastingvrij. Per thuiswerkdag mag de werkgever 2 euro belastingvrij vergoeden, ongeacht of de werknemer een hele dag thuis is of slechts deels. Meer mag ook, maar over dit deel betaalt de werkgever wel loonheffing. De vergoeding kunt u afspreken op basis van een grove inschatting van het aantal thuiswerkdagen.

Vergoeding voor de thuiswerkplek

Kosten die worden gemaakt voor het inrichten van de thuiswerkplek kunnen in veel gevallen al belastingvrij worden vergoed. Denk aan een bureaustoel of telefoon van de zaak. De werkgever moet volgens de Arbowet zorgen dat iedere werkplek gezond en prettig is, dus ook de thuiswerkplek. Goed om dit eens ter sprake te brengen en te ontdekken wat mogelijk is voor uw thuiswerkplek.

Arbeidsrechtadvocaat in Utrecht en Amsterdam

Heeft u nog vragen over de regels rondom thuiswerken? Of heeft u een conflict met uw werkgever en heeft u behoefte aan advies van een expert?

Voor diepgaande informatie over arbeidsrechtelijke kwesties in Utrecht, raden we u aan ons artikel over arbeidsrechtadvocaat in Utrecht te lezen. Wilt u meer weten over arbeidsrechtelijke kwesties in Amsterdam? Dan raden we u aan ons artikel over arbeidsrechtadvocaat in Amsterdam te lezen.

Neem vrijblijvend contact op met een arbeidsrechtadvocaat van Joosten Advocaten voor meer informatie. Wij zijn goed te bereiken en helpen u graag verder.